Balansert Hverdag

Mobbing er ikke akseptabelt overhodet

Posted on: 8. februar 2011

Bullying on IRFE in March 5, 2007, the first c...

Image via Wikipedia

Jeg fortviler over situasjonen mange barn og voksne er i. Å utsettes for mobbing er overhode ikke akseptabelt for noen.

Mange voksne ler bare når barna «erter» hverandre og synes det er tøft at deres sønn/datter er en av de tøffe.

Hva er tøft ved å være mobber? Jeg mener det er et svakhetstegn.Usikre unger og voksne som tar ibruk mobbing for å hevde seg selv.Kjempetrist.Ofte fører det til at mange får imot dem eller de havner i feil miljø fordi de har ingen av de gode vennene igjen.

Jeg skal ikke som firebarnsmor hevde at mine barn aldri har sagt noe stygt til noen.Jeg vet at det har skjedd.Reaksjonen de fikk fra mor var ikke det de ønsket tror jeg.Slik oppførsel straffer seg. Det er uakseptabelt rett og slett.

Når man er med å mobber kan det være den siste dråpen, det som får et menneske til å falle  om og miste seg selv helt.Er det virkelig noe å være stolt av?

Når barn ser og hører at vi voksne snakker stygt om eller til noen så lærer de.Vi går på Rød Mann så det står etter.

Her om dagen var det snakk om å være forbilde på God morgen Norge. Der ble dette med å gå på rød mann nevnt.

Jeg mener vi voksne går på rød mann rett som det er,og da mener jeg ikke bare i trafikken. Jeg har gjort mange dumme ting selv,og har  blitt satt på plass av eget barn en gang.Tilpass  når jeg var så dum.

Mange skoler må skjerpe seg i hvordan de håndterer mobbing.Ofte får den som blir mobbet hele skylden.Det er så altfor mye ansvarsfraskrivelse der ute.

Jeg synes Tine Marie som står frem og forteller sin historie er tøff.Grusomt å lese hvordan  hun er blitt behandlet av andre.På en annen side lurer jeg på hvordan disse barna som mobbet hadde det? Har de evnen i dag til å se hva de gjorde så er det nesten synd på de. Må være leit å leve med at du har påført et menneske så stor skade.

Håper Tine får en god fremtid og at selvtilliten er på plass.

Foreldre, skoler, idrettslag osv må samarbeide. Hva er gode verdier og hva er det vi bare ikke gjør mot et annet menneske. Dette med verdier kan variere noe fra et menneske til et annet,men mange av de grunnleggende verdiene er gjerne felles når det kommer til stykket.Kunne være seg selv, føle seg trygg i hverdagen, respektere andre og bli respektert.

Mange skriver nå om dagen under på en kampanje på Facebook.Har selv gjort det.Der lover man å ikke mobbe andre og si ifra om det skjer så du ser eller hører det .

Da håper jeg det gjelder når vi ser voksne som mobber andre voksne også, eller voksne som mobber barn for den saks skyld. Barna er små mennesker som tar minst like stor skade og kan bli såret som vi voksne blir,og omvendt. Vi voksne må være flinkere til å si unnskyld.Vi kan alle gjøre feil,men det gjelder å innrømme det også og virkelig mene det når unnsyldningen kommer.

Ta godt vare på hverandre der ute 🙂

1 Response to "Mobbing er ikke akseptabelt overhodet"

Hei Bente, tusen takk for kommentar! 🙂
Ja, det er mange varianter, og alle er like in. Det er også lett å sette sitt personlige preg på enten fletter eller hestehale. Øv på jentene dine, jeg kan nesten vedde på at de blir superfornøyde med fine frisyrer 🙂

Klem fra Liv!

Legg igjen en kommentar

februar 2011
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28  

Arkivet

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 4 andre følgere

Antall besøk fra 01.02.2011

Bloggurat
